نمایندگان مجلس به دنبال تحقیق و تفحص از شهرداری تهران

زمانی که نام محمدعلی نجفی به عنوان شهردار تهران منتشر شد، بسیاری منتظر بودند تا رازهای مگوی 12 سال عملکرد محمدباقر قالیباف مستاجر پیشین بهشت بیان شود، انتظاری که روز یکشنبه به پایان رسید. شهردار تهران در جلسه روز یکشنبه شورای شهر با ارائه گزارش ۱۰۰ روزه شهرداری و بررسی عملکرد شهرداری قبلی درباره قراردادهای شهرداری با ناجا که به گفته او پولش صرف انتخابات شده، افشاگری کرد.  به گزارش ایسنا محمدعلی نجفی در ارائه گزارش خود با بیان اینکه متاسفانه در بررسی پرونده‌های شهرداری به مواردی از سوء استفاده برخوردیم که باید از طریق مراجع قضایی پیگیری شود گفت: اواخر سال ۹۵ شهرداری با یکی از شرکت‌های نیروی انتظامی‌قراردادی را درخصوص تدوین شاخص‌های ارزیابی عملکرد به مبلغ یک میلیارد تومان به امضا رسانده است که شاید ارزش واقعی آن حتی ۱۰ میلیون تومان هم نبوده است. وی با بیان اینکه متاسفانه آخرین پرداخت به این موسسه اول مرداد ۹۶ و پس از انتخابات بوده و ۸۵۰ میلیون تومان به این قرارداد پرداخت شده است، گفت: ما در بررسی‌های بیشتر دریافتیم که یک قرارداد دیگر در تاریخ ۲ مرداد ۹۶ منعقد شده که در روز قرارداد پرداختی صورت گرفته است.
شهردار تهران با بیان اینکه این دو قرارداد مجموعا یک میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان ارزش داشته است، گفت: در بررسی‌های بیشتر متوجه شدیم که درست است این مبلغ به حساب شرکت مذکور واریز شده اما تنها ۱۷۳ میلیون تومان را به این شرکت داده و مابقی را به یک حساب دیگر که متعلق به رئیس دفتر یکی از معاونین قبلی بوده واریز کردند و این پول نیز خرج انتخابات شده است. این در حالیست که آن فرد مذکور مکتوب اقرار کرده که از ۱۷۳ میلیون تنها ۲۰ میلیون به خودش تعلق گرفته و مابقی سهم دیگران بوده است».
بعد از انتشار صحبت‌های محمد علی نجفی بود که تعدادی از نمایندگان مجلس از پیگیری دوباره بحث تحقیق و تفحص از شهرداری تهران خبر دادند. حجت‌الاسلام احمد مازنی در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به اظهارات محمدعلی نجفی در مورد تخلفات مالی در دوره شهرداری سابق در ایام انتخابات، اعلام کرد: کاش در زمان مسئولیت آقای قالیباف می‌گذاشتند مجلس وظایف نظارتی خود را به انجام رسانده و در حضور آقای قالیباف، تحقیق و تفحص از شهرداری تهران به‌عنوان زیرمجموعه تحت مدیریت ایشان توسط مجلس انجام می‌شد.
وی افزود: در این صورت بسیاری از شبهات برطرف می‌شد و آن مقدار از شک و شبهات باقی‌مانده هم قاعدتاً براساس عدل و انصاف مورد رسیدگی قرار می‌گرفت.


عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی‌با ابراز تاسف نسبت به عدم رسیدگی به این تفحص در زمان شهرداری قالیباف یادآورشد: آقای قالیباف که امروز می‌گوید به انجام تفحص از شهرداری تهران راضی بوده، در آن زمان خود و زیرمجموعه‌شان بسیار تلاش کردند که مانع از انجام آن تفحص شوند و لابی‌های وسیعی در مجلس به راه انداختند تا مانع از به نتیجه رساندن تفحص شوند که این تلاش‌ها به نتیجه هم رسید.
عضو شورای مرکزی فراکسیون امید مجلس خاطرنشان کرد: هم‌اکنون از آقای لاریجانی به‌عنوان رییس مجلس می‌خواهم، برای آن‌که شک و شبهه‌ها از اذهان و افکار عمومی‌زدوده شود، اجازه انجام تفحص از شهرداری تهران در دوران آقای قالیباف را صادر کنند.
او گفت:‌ متاسفانه هم‌اکنون افکار عمومی‌نسبت به مجلس ذهنیتی منفی پیدا کرده که امیدواریم با انجام این تفحص‌ها تاحدی نسبت به پالایش وضعیت نامساعد مجلس نزد افکار عمومی‌اقدام شود.
عضو کمیته گفت‌وگوی ملی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی‌در پاسخ به این سوال که آیا باتوجه به برملا شدن بخشی از تخلفات شهرداری تهران در دوران قالیباف، می‌توان این‌طور تحلیل کرد که تلاش‌های قالیباف برای ممانعت از انجام تفحص در دوران تصدی‌ شهرداری تهران بی‌نتیجه بوده است، خاطرنشان کرد:‌ بنده چنین قضاوتی ندارم اما باید بگویم وقتی از نظارت فرار می‌کنیم معلول ۲ علت است. در واقع ما یا شأن خود را فراتر از نظارت می‌دانیم و این درحالی است که حتی رهبری نیز بارها فرموده‌اند که بروید و دستگاه‌های زیرمجموعه رهبری را هم مورد نظارت قرار دهید که در این صورت شهرداری که جای خود دارد یا احیاناً ریگی به کفش داریم.
وی با تاکید موکد بر این‌که قصد انجام قضاوت ندارد، خاطرنشان کرد: نظارت همواره به نفع ما است و اگر به کار بنده نماینده نظارت باشد، باید از آن استقبال کنم. به هر حال افکار عمومی‌به یکی از این ۲ قضاوت می‌رسد که یا شان خود را بالاتر از نظارت می‌دانند یا مشکلی دارند.
وی افزود: از طرفی نباید فراموش کنیم که در مواقعی نظارت مجلس نیز لوث شده و بعضاً شاهدیم همکاران برای انجام یک امر نظارتی امضا می‌کنند اما در عمل همین که نوبت به انجام نظارت می‌رسد، نسبت به پس گرفتن امضاهای خود اقدام می‌کنند.
نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس تصریح کرد: این پس گرفتن امضاها عملاً شائبه‌هایی ایجاد می‌کند و مردم فکر می‌کنندخدایی‌ناکرده پشت پرده اتفاقی افتاده است؛ در واقع نمایندگان یا نباید پای برگه‌ای را امضا کنند یا اگر امضا کردند، حق ندارند بی‌دلیل امضای خود را پس بگیرند.
او گفت: بنده طرح سوال از رییس‌جمهوری در مورد وضعیت موسسات مالی و اعتباری را امضا کرده‌ام و باوجود تمام اقدامات مثبت دولت، پای امضای خود ایستاده‌ایم. این درحالی است که به هر حال ما همراه و حامی‌رییس‌جمهور بوده و برای رای‌آوردنش تلاش کردیم اما استنباط‌مان این است که سوال و نظارت بر عملکرد رییس‌جمهور نیز در راستای همراهی با ایشان بوده، نه لزوماً تخریب جایگاه یا عملکرد رییس‌جمهوری.
مازنی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا پیگیر تحقیق و تفحص از شهرداری تهران خواهد بود یا خیر تصریح کرد: قطعاً تحقیق و تفحصی که طرح آن اخیراً ازسوی آقای کواکبیان تهیه شده را پیگیری خواهیم کرد تا ببینیم دقیقاً چه اتفاقی در مجموعه شهرداری تهران در دوران آقای قالیباف رخ داده است.
همچنین در این رابطه قاسم میرزایی نکو در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به اینکه آیا مجلس اراده‌ای برای انجام مجدد تحقیق و تفحص از شهرداری را دارد یا خیر؟ گفت: اگر مجلس خواسته باشد تحقیق و تفحص را شروع کند، باید مدیران قبلی برگردند در حالی‌که هیچ کدام از آنها سرکار نیستند. در عین حال اگر تحقیق و تفحص کلید بخورد، استقبال می‌کنیم.
وی تصریح کرد: به نظرم کاری که آقای نجفی کرد، بسیار اساسی بوده و مجموعه نیروهای بازرسی و نظارتی گزارش خوبی را تهیه کردند و شهردار هم با تسلطی که داشت آن را ارائه کرد. شهردار گزارش کاملی را ارائه کرد، اینکه چه اتفاقی افتاده و چه چیزی را تحویل گرفته است. این مسایل بیان شد تا هم در تاریخ ثبت شود و هم مسئولین جواب دهند.
نماینده مردم دماوند در مجلس افزود: شهرداری می‌تواند گزارش ارائه شده را  به قوه قضائیه، مراجع بازرسی و رسیدگی، وزارت اطلاعات و ... ارائه دهد که امیدواریم این کار انجام شود.
این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور همچنین یادآور شد: زمانی هم که در مجلس تحقیق و تفحص قبلی را شروع کردیم، سوالمان همین بود، اما به حقوق نجومی‌وصل کردند، در حالی که درد چیز دیگری بود، یا نماینده‌ها خوب بررسی نکردند یا فکر کردند مسئله چیز دیگری است و با توجه به اینکه نزدیک انتخابات هم بود به آن رای ندادند وگرنه که آقای قالیباف باید بالاخره جواب دهد.
میرزایی نکو ادامه داد: زمانی که قائم مقام قالیباف مدتی در زندان بود گفتند کلی اعتراف کرد اما چه شد؟ با وثیقه آزاد شد، چرا کسی گزارشی نمی‌دهد؟ اینها مشکلاتی است که ما و مردم با آن مواجه هستیم و همین مسائل است که به نظرم مغفول می‌ماند و توضیحی داده نمی‌شود. شاید هم پاشنه آشیل خیلی از این فسادها در اینجاها باشد. به هر حال باید بررسی شود و به آن‌ها پاسخ دهند تا چه زمانی باید بعضی از این مسائل فوری مطرح شود و کسی هم چیزی نگوید.
این عضو مجمع نمایندگان استان تهران خاطرنشان کرد: شورای شهر باید این موضوع را به طور قاطع بررسی کند. شهردار هم تکلیف خود را ادا کرده اما این شورای شهر است که به عنوان بهترین مجموعه و  متولی امر باید پیگیری کند و مورد بازخواست قرار دهد.
نماینده مردم دماوند در مجلس در ادامه گفت: کار شورای شهر نظارت بر درآمد و هزینه شهرداری است. اما متاسفانه شورای قبلی شهر این کار را نکردند. باید کوتاهی‌هایی که شورای قبلی شهر داشتند به اطلاع مردم برسد. واقعیت را هم بگویند. ‌آنها هم اگر جواب دارند جوابشان را دهند.
وی افزود: آقایانی که مدتی چند دوره در شورای شهر بودند اگر این چیزها را می‌دیدند و گزارش نمی‌کردند لابد شریک قافله بودند و اگر نمی‌دیدند که وای به حالشان. به هر حال باید تکلیف این مسئله روشن شود.
میرزایی‌نکو در پایان با بیان اینکه فکر می‌کنم الان برای تحقیق و تفحص دیر شده است، گفت: البته راهکارهای بسیاری وجود دارد. تعدادی از نمایندگان تصمیم گرفته‌ایم که با استناد به ماده ۲۳۶ آیین نامه مجلس سوالات روشن و مشخصی را مطرح کنیم و زمانی هم که این سوالات در کمیسیون مربوطه مطرح شد مستقیما به قوه قضائیه ارجاع شود تا زودتر به نتیجه برسد. اما یکی از اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس می‌گوید: پیگیری و انجام مجدد تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در مجلس وجود دارد و به لحاظ قانونی مشکلی نیست.
پروانه مافی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اظهارات اخیر شهردار تهران مبنی بر اینکه درآمد ناشی از قراردادهای قبلی شهرداری تهران صرف هزینه‌های تبلیغاتی انتخابات شده است، گفت: این امکان برای مجلس وجود دارد که مجددا ورود کرده و از شهرداری تهران تحقیق و تفحص انجام دهد. گفتنی است طرح تحقیق و تقحص از شهرداری پیش از این یکبار توسط مجلس رای نیاورد اما بعد از آن دوباره اردیبهشت سال جاری مصطفی کواکبیان و تعداد دیگری از نمایندگان مجلس تقاضای تحقیق و تفحص از شهرداری در خصوص نحوه ساخت و ساز و هزینه‌ها و مدیریت نمایشگاه شهر آفتاب، نحوه تغییر کاربری‌ها و واگذاری املاک شهرداری تهران به ویژه بوستان مادر را تقدیم هیأت رییسه مجلس کردند.